Vainglory Recensie

download (1)

THE BATTLE FOR A GOOD REVIEW HAS BEGUN!

We wilden het vandaan hebben over een indie game, maar het enige indie game dat we onlangs gespeeld hebben was waardeloos, dus besloten we om te praten over iets dat niet technisch indie is, maar waar toch niet veel mensen van gehoord zullen hebben. Ondanks het feit dat IGN er over geschreven heeft. Tenminste, dat wisten wij niet tot we de officiële website van de game bezochten.

Daarom hebben we het over Vainglory, een MOBA ontwikkeld door Super Evil Megacorp geperfectioneerd voor touchscreens…De meeste van jullie rollen nu waarschijnlijk met je ogen, maar lees nog even verder. Het is echt een geweldig spel.

B = Basis S = Shop C = Camp (Monsters) M = Minion mijn G = Goudmijn

B = Basis
S = Shop
C = Camp (Monsters)
M = Minion mijn
G = Goudmijn

Aangezien dit een MOBA is zal de set-up veel mensen bekend voorkomen, maar het is een beetje anders dan bijvoorbeeld League of Legends. Zoals je kunt zien op de kaart hierboven, is er slechts één lane met turrets en een enorme jungle met monster kampen en minions mijnen aan beide zijden. Er zijn ook minder mensen nodig voor een spel, want je hebt maar drie helden aan beide zijden.

Net als andere MOBA kun je de helden labellen als laners/ADC carries ​​bedoeld om op de lane te blijven om minions en vijandelijke laners te bevechten, krijgers die tussen de jungle en de lane kunnen lopen en uitblinken in 1v1 gevechten en natuurlijk junglers/assassins die hun tijd besteden in de jungle met het doden van monsters totdat de tijd rijp is en ze zich op verzwakte helden kunnen storten.

Ook hier, net als in andere MOBA’s, moet je veel met minions of wezens vechten voor goud en ervaring. Je hebt twee abilities en een ultimate en elke keer dat je een level omhoog gaat kun je een punt in één van hen steken om deze sterker te maken. Het goud dat je verdient kan worden besteed aan allerlei items om je held gevaarlijker maken. Elk team heeft een kristal in hun basis die ze moeten  verdedigen. Als de tegenstanders deze vernietigen dan winnen ze, maar dit is niet eenvoudig.

Nu we het gehad hebben over de manieren waarop het vergelijkbaar met andere MOBA’s is, laten we praten over hoe het verschilt. Neem bijvoorbeeld de minion mijnen en de goudmijn. Na een paar minuten, zal de mijnbouw fase beginnen en iets sterkere wezens zullen verschijnen op de mijnen.

Elke kant heeft een minion mijn en het verslaan van dit schepsel zal de minions die de lane af marcheren sterker maken. Wees voorzichtig, echter, want je vijand kan jouw helft van de jungle insluipen en de controle van de mijn wegstelen. Met beide mijnen in het bezit van een team, zijn hun minions veel sterker.

De goudmijn in het midden van de kaart verzamelt langzaam goud tot een maximum van 300. Als een team het schepsel dat de mijn beschermt verslaat en controle over de mijn krijgt zal het goud aan hen worden gegeven. Wanneer de mijn weer 300 goud verzamelt heeft krijgt het team die controle heeft over de mijn het goud. Echter, als het andere team de mijn weet te stelen voordat deze vol zit dan krijgen zij het tot nu toe verzamelde goud en controle over de mijn.

Een ander verschil is wat later in het spel komt. Uiteindelijk wordt de goudmijn vervangen door een gigantisch, extreem sterk monster genaamd The Kraken. Dit beest heeft ontzettend veel hp en kan veel schade doen, dus je hebt het hele team nodig om hem te verslaan. Als u de Kraken verslaat dan wordt deze lid van je team en loopt hij langzaam de lane af, richting de basis van je tegenstanders. Op de weg daar naartoe zal hij alle resterende torentjes en zelfs de basis kristal, als hij het kan bereiken, aanvallen en vernietigen. Er is echt geen erger bericht in Vainglory dan “Enemy team has unleashed the Kraken.”

Oh shit, oh shit, oh shitshitshit!

Oh shit, oh shit, oh shitshitshit!

Je moet wel voorzichtig blijven. Het maakt niet uit wie The Kraken het meest beschadigt, maar wie de genadeslag toedeelt. Er is een goede kans dat je team zich uitput terwijl ze met de Kraken vechten, voordat de assassin van het andere team uit de bosjes schiet en de laatste klap uitdeelt, voordat hij je uitgeputte team uitmoord.

Er zijn ook meer subtiele verschillen. Bijvoorbeeld, Jungling in League of Legends is vrij lastig en als je er niet goed in bent dan bent, dan kun je maar beter op je lane blijven. Maar hier is Jungling niet alleen makkelijker het is ook absoluut noodzakelijk. Ten eerste omdat de mijnen in de jungle zijn en ten tweede, omdat een goede Jungler eigenlijk sneller een hoog level kan bereiken dan een laner.

We hebben de afgelopen dagen heel wat Vainglory gespeeld en onze voorkeur kwam toch neer op iedereen die in de jungle kon rondhangen, totdat de tijd rijp was om uit de bosjes te schieten en het andere team te ruïneren.

Vainglory geeft je wat achtergrond voor de meeste personages en, ondanks het feit dat het niet altijd erg diep is zijn ze daardoor niet minder leuk om te spelen. Degene die onze voorkeur hadden zijn Koshka, een ‘poeslieve’ assassin die weinig klappen kan hebben, maar ongelooflijke veel schade kan doen en Krul, een ondode krijger die enorme hoeveelheden schade kan hebben en het kleine beetje leven dat hij verliest kan hij zo weer terug spelen, als je hem goed speelt.

Tuurlijk, Vainglory is niet perfect. Er zijn nog niet heel veel speelbare helden, dus het is goed mogelijk dat je in een team terecht komt dat het moet opnemen tegen een identiek team. Het heeft ook nog niet veel speciale skins, en er is geen manier om deze met de in-game valuta te kopen. Het kan met echt geld of kaarten die kunnen verschijnen aan het einde van een spel, maar deze verschijnen echt niet vaak genoeg en kunnen, in ieder geval op het moment van schrijven, niet gekocht worden in de game store.

Wat dat betreft, waarom is er geen skin voor Krul? Nogal wat helden hebben al een extra skin en een tweede onderweg, maar er is er niet één voor Krul! Verraad!

Het is erg jammer, maar het grootste probleem ligt toch in de controls. Geperfectioneerd voor touchscreens is een mooi statement en het is grotendeels waar, maar dat wil niet zeggen dat touch controls het beste voor een MOBA spel zijn. Lopen en aanvallen is makkelijk, maar abilities die vereisen dat je zorgvuldig mikt kunnen lastig zijn. Soms spring je per ongeluk op een minion, in plaats van de verzwakte held naast hem waar je op mikte, omdat de iPad dacht dat je daar drukte.

Ondanks dit is Vainglory ontzettend leuk. Sommige helden zijn een beetje vreemd, maar voor het grootste deel ze zien er erg goed uit. We willen graag zeggen dat ze allemaal geweldig spelen, maar we hebben nog niet met alle helden gespeeld en zijn ronduit waardeloos met een paar.

Vainglory is gratis te downloaden en spelen, dus probeer het eens. Misschien komen we elkaar wel tegen op de Halcyon Fold. Vat het maar niet persoonlijk op als we je dan vermoorden.

Je kunt het spel vinden in de Apple Store en binnenkort is het ook op android apparaten te downloaden.

Wat vinden jullie? Kan een MOBA bestuurd met een touchscreen iets worden? Heb je verhalen van hele goede of juist vreselijke gevechten? Laat het ons weten in de comments!

Vergeet niet de Fanbot te volgen, zodat je het als eerste weet als we nieuwe content posten! Wil je meer van de Fanbot? Ga dan naar onze Facebook, Twitter en Youtube pagina’s!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s